Ga op ontdekking door onze site, zo krijg je een idee van hoe het er op het Marecollege aan toegaat.
Een middelbare school kiezen, best een grote stap. Het is daarom belangrijk dat je een school kiest waar jij je thuis voelt en waar je aan de slag kunt met jouw talenten en interesses.
Open dag
Op zaterdag 27 januari kunnen toekomstige leerlingen samen met hun ouders alles over het Marecollege te weten komen.
Volg een proefles, stel al jouw vragen aan onze docenten en leerlingen en maak kennis met veel van de dingen die we op het Marecollege doen.
Schrijf je in voor onze open dag op zaterdag 27 januari 2024. Je kunt dan vrij inlopen tussen 10.00-14.00.
Informatieavond voor ouders
Als ouder heeft u vast ook veel vragen over het Marecollege en/of vrije school onderwijs.
Op dinsdagavond 27 februari van 19.30 tot 20.30 hopen wij al deze vragen te beantwoorden.
Middels onderstaande knop kunt u zich aanmelden voor deze informatieavond.
Aanmelden voor de brugklas van 2024-2025 kan in de periode van 25 tot 31 maart.
op 16 november was de eerste informatieavond voor ouders. Op 27 februari staat nog een avond op de planning om al uw vragen te beantwoorden.
Bekijk hier de presentatie van de informatie avond op 16februari.
Mirthe
Leerling 8
Klik op de onderstaande button voor meer informatie
Bekijk allesWil je uitdaging? Wil je afwisseling? Wil je plezier? Dan is het Marecollege de school voor jou! We bieden op een aansprekende manier lessen en activiteiten waarin jouw ontwikkeling centraal staat! Ontdek jezelf en groei samen met je klasgenoten tijdens veelzijdige lessen en veel extra activiteiten!
Er komt één vaste aanmeldweek voor de middelbare school: vanaf schooljaar 2023-2024 moeten alle groep 8-leerlingen zich aanmelden in de week voor 1 april. Zo hebben alle leerlingen even veel kans op een plek op de school van hun voorkeur op het voor hen best passende niveau.
Zodra de inschrijvingen van start gaan zullen we het inschrijfformulier hier publiceren.
Op het Marecollege volg je in alle leerjaren periodeonderwijs. Het periodeonderwijs bestaat uit periodes van meestal drie weken waarin je dagelijks les hebt over één bepaald vak of onderwerp. Je kunt dan echt even de diepte in. Periodes kunnen over allerlei dingen gaan, zoals ‘sterrenkunde’, ‘ontdekkingsreizigers’ of ‘ voeding ’. Tijdens het periodeonderwijs maak je je eigen leerboek: een periodeschrift. Aan het einde van een periode sluit je de
periode meestal af met een praktische opdracht of een toets. De meeste klassen volgen het eerste uur van de dag periodeonderwijs. In veel vmbo-tl klassen is het periodeonderwijs juist vaak het tweede uur. Dan wordt de dag eerst actief gestart en komt daarna pas de periodeles.
In klas 7 en 8 heb je een vaste mentor. Die mentor zie je elke dag, want hij geeft alle periodelessen. Dat is wel zo fijn, want zo kun je altijd even iets vragen als er iets onduidelijk is of je gewoon even behoefte hebt aan een gesprekje. Je ziet de mentor niet alleen in de periodelessen, maar ook tijdens het mentoruur. De mentor is niet alleen het eerste aanspreekpunt voor leerlingen, maar ook voor ouders en voor andere docenten. Zo krijgt de
mentor een goed beeld van alle leerlingen in zijn/ haar klas. In de 9e klas krijg je een andere mentor. Die geeft dan niet meer alle periodelessen, want die worden dan door vakdocenten gegeven. Wel zie je je mentor dan nog elke week bij het mentoruur . Of natuurlijk bij individuele gesprekjes, klassenuitjes enz. De mentor die je in de negende klas krijgt blijft bij
de klas tot het eindexamen.
Euritmie is een vak dat je bijna alleen maar op vrijescholen krijgt. Het is een dansachtige bewegingskunst, veelal in de zaal met een halve of hele klas. Euritmie betekent letterlijk mooie beweging. Het is een kunstvorm die de kern van taal en muziek door menselijke bewegingen zichtbaar maakt. Vaak worden de lessen begeleid door een pianist.
Bij euritmie is het lichaam slechts het instrument waarmee je werkt. Het gaat om de bewegingen als uitdrukking van het innerlijke leven. Euritmie ontstaat pas echt als naast het voorstellingsvermogen vanuit het denken en de actieve handeling van ons lichaam, ons gevoelsleven wordt aangesproken.
Je leert bij euritmie veel over je eigen lichaamshouding, over de ruimte tussen jezelf en anderen en over hoe je kunt samenwerken zonder woorden. Door de jaren heen wordt het vak moeilijker en intensiever.
Deze periode wordt gegeven in de tijd van het jaar dat het ’s avonds vroeg donker wordt, zodat de je tijdens de periode thuis naar de sterren kunt kijken en opdrachten kunt maken. In deze periode raak je vertrouwd met de sterrenhemel, zoals die te zien is vanuit het standpunt van de mens op aarde.
Met het zoeken van de Poolster als beginpunt leer je uiteindelijk ook over andere circumpolaire sterren. Je onderzoekt de baan van de sterren door de nacht en het jaar, de baan van de zon, de dierenriem, het zonnestelsel en de planeten.
In klas 7 en 8 heb je naast de cognitieve vakken ook veel creatieve vakken. Deze worden gegeven in halve groepen waarbij de groepen worden samengesteld uit verschillende klassen. Deze vakken zijn: textiele werkvormen, audio visuele vormgeving, tekenen, handvaardigheid, manden vlechten en toneel.
Het Marecollege werkt met een 70-minutenrooster. Wij kiezen daarvoor, omdat het ons in staat stelt ons onderwijs te verdiepen. Uitgangspunt is dat je je op deze wijze beter kunnen verbinden met de lesstof en er voldoende tijd is in de les om zelfstandig te werken en vragen te stellen. Ook maakt een les van 70 minuten het mogelijk om goed af te wisselen in mate van concentratie, activiteit en inspanning. Door het 70-minutenrooster
zijn er maximaal vijf lessen op een dag. Dit maakt de lesdag en lesweek overzichtelijk.
In het vrijeschoolonderwijs staat het idee van hoofd-hart-handen centraal. We vinden het belangrijk dat je wordt aangesproken op deze drie gebieden. In de lessen komt dit ook naar voren. In de les is er ruimte voor beleving en zal je ook zelf in actie moeten komen, waarbij ook het cognitieve een belangrijke rol speelt. We noemen dit ook wel een “ademende les”.
Om goed te kunnen leren en een fijne tijd te hebben op school is veiligheid essentieel. De Rots en Water training is een middel om de sfeer in de klas te verbeteren. Je leert elkaar op een andere manier kennen en waarderen. Het zelfvertrouwen neemt toe dankzij de handvatten die je krijgt om handiger te reageren in lastige situaties. Rots en Water is een training waarin je je onafhankelijk leert op te stellen en eigen keuzes te maken (Rots), maar
ook om met anderen samen te werken, te spelen en te leven (Water). Afhankelijk van de situatie leer je voor een Rots- of Waterhouding te kiezen.
meer zelfvertrouwen, zelfreflectie en zelfbeheersing
beter kunnen maken van eigen keuzes
betere communicatieve en sociale vaardigheden
het voorkomen van conflicten
een fijnere sfeer in de klas
meer vertrouwen onderling
Het Marecollege heeft een aantal bevoegde docenten om een Rots en Water training te geven.
In de mentoruren, maar ook tijdens de lessen, wordt er veel aandacht besteed aan het leren/leren. De mentor begeleidt de klas en geeft aanwijzingen/tips bij het maken van huiswerk en reflecteert regelmatig met je over hoe je leren vooruit gaat. In samenspraak met je ouders kan er gekeken of dit genoeg is of dat er extra hulp geboden moet worden.
Op het Marecollege worden – net als op andere scholen – jaarfeesten gevierd. Met de jaarfeesten ervaar je het ritme van de natuur en de seizoenen. We vieren deze feesten met de hele school. Dit zorgt voor verbondenheid tussen de verschillende klassen en jaarlagen. Bijvoorbeeld: de Michaëlsviering, adventsviering en Sint Jansviering.
Het Marecollege biedt in de verschillende leerjaren een uitgebreid activiteitenprogramma aan.
In de 7e klas is de eerste week bijvoorbeeld een wenweek met een aantal
kennismakingsdagen in en rondom school. In de loop van het jaar is er ook nog een veldwerkweek, waarin je werk gaat verrichten op een biologische tuinderij, een veehouderij en in het open veld. Zo kom je vanuit de biologie- en aardrijkskundelessen in contact met de omringende natuur en het landschap en leer je onder andere over de herkomst en productiewijze van ons voedsel.
In de 8e klas is er aan het begin van het schooljaar een kamp met sport en spelactiviteiten dat voornamelijk op een zeilschip plaatsvindt. Later in het schooljaar vindt de ‘techniekweek’ plaats, een themaweek met verschillende excursies. Daarnaast worden door het jaar heen diverse Leidse musea bezocht.
In de loop van het jaar ga je op veldwerkweek. Je gaat dan werk verrichten op een biologische tuinderij, een veehouderij en in het open veld. Zo kom je vanuit de biologie- en aardrijkskundelessen in contact met de omringende natuur en het landschap en leer je onder andere over de herkomst en productiewijze van ons voedsel.
Deze week sluit aan op de periode geschiedenis die gaat over de industriële revolutie. In deze week vervallen de gewone lessen en staan er allerlei activiteiten op het programma rondom het thema “techniek” . Bijvoorbeeld: speurtocht door Leiden om te ervaren wat Leiden heeft betekend in de tijd van de industriële revolutie, diverse workshops rondom het thema techniek en een bezoek aan een universiteit of mbo-opleiding.