actueel

Stroom, de schoolkrant van het Marecollege

dit wil ik weten

actueel

actueel

Aanmelden schooljaar 2022-2023

dit wil ik weten

Webshop

Bezoek onze webshop!

actueel

Loop virtueel rond door ons gebouw

dit wil ik weten

actueel

Actueel

Stroom, de digitale schoolkrant van het Marecollege

Onze schoolkrant, Stroom, is weer terug. Lees hier alles over het Marecollege, de docenten en de leerlingen.

Alumni talk

Stel jezelf even voor.
Ik heet Miel en ik ben nu 31 jaar. In 2008 deed ik eindexamen Havo in onze oude krakkemikkige gymzaal aan de Surinamestraat. Ik heb een keur aan mentoren gehad tijdens mijn tijd op het Marecollege. Sowieso Odette, Sylvia, Jep, Thea, Sander en Albert. De meesten werken er nog steeds wel toch ;).  

Wat is je het meest bijgebleven van je tijd op het Marecollege?
De geringe omvang van de school. Dat je iedereen bij naam kent en iedereen jou. Dat je interesse kunt tonen in je medeleerlingen en de docenten en dat je hun ontwikkeling volgt. In sommige gevallen ook nadat je al lang van school bent. Mijn beste vrienden hebben allemaal op het Marecollege gezeten. We zien elkaar niet allemaal even vaak maar we beseffen ons heel goed wat we aan elkaar hebben gehad, dat we een sterke basis hebben gelegd in die tijd, dat we niet bang zijn om elkaar te bevragen en dat die kritische houding een kracht is in de hang naar ontwikkeling.

Die ontwikkeling zie ik ook buiten mijn eigen generatie van het Marecollege en geldt ook voor de docenten volgens mij. We leerden Sander Roodink in ons eerste jaar kennen als student die ons computerles gaf. Nu kom ik hem nog wel eens tegen in Leiden en is hij de rector.

Hoe kijk terug op het vrije schoolonderwijs?
Voor mij is het lastig om het vrije schoolonderwijs te definiëren want ik heb nooit op een reguliere school gezeten, er is niets waar ik het tegen af kan zetten. Op het Marecollege heb ik wel altijd het gevoel gehad dat er ruimte was voor de ontwikkeling van mijn eigen interesses, samen dingen ondernemen, lekker voorstellingen maken, tango dansen met Thea en een eindfeest organiseren. Dat heeft met name de laatste paar jaar van mijn schooltijd enorm bijgedragen aan mijn persoonlijke zelfvertrouwen waardoor ik altijd gretig was om dingen te verzinnen en te initiëren.

Wat ik moet toevoegen is dat ik echt niet alle vakken altijd met evenveel plezier heb gedaan. Ik hoop niet dat Miranda echt dacht dat ik het leuk vond om Couperus te lezen voor mijn lijst. Aan de andere kant wakkert zo’n verhaal, over het wel en wee op plantages in Indië wel wat aan. Helemaal als je in de geschiedenisles ook de stof krijgt over ons koloniale verleden. Dit is nu een kolossaal onderwerp waar we ons in deze tijd allemaal toe moeten verhouden. Toch prettig als je die basis al hebt.

Wat ben je gaan doen na het Marecollege?
Ik heb twee jaar de illusie gehad dat ik journalist wilde worden maar kwam er achter dat ik liever ergens onderdeel van wilde zijn dan dat ik er als onafhankelijke buitenstaander over schreef. Daarna heb ik een aantal jaar gewerkt in het theater en zelf wat evenementen georganiseerd. Daarnaast begon ik aan de HKU waar ik mijn interesse in de podiumkunstensector verder heb toegespitst. Al snel volgde veel interessante stages bij o.a. Orkater en Theater aan het Spui. Na de stage bij het Spui en nog tijdens mijn studie werkte ik daar als assistent van de directeur en na een fusie in 2017 werk ik bij Het Nationale Theater als programmeur. Als programmeur zie ik veel voorstellingen, ben ik in contact met gezelschappen en theatermakers en bepaal ik mede het theaterprogramma van een aantal theaters in Den Haag.

Heeft de tijd op het Marecollege invloed gehad op wat je nu doet en hoe je in het leven staat?
Mijn tijd op het Marecollege heeft een grote invloed op mij gehad. Het heeft me gevormd in mijn interesses, mijn nieuwsgierigheid naar de ander en mijn werk op dit moment: het faciliteren van een collectieve ervaring.

Door het diverse aanbod van vakken en lesstof onder de paraplu van de filosofie van de vrije school heb ik altijd wel iets in mijn dagelijkse leven waarin dit resoneert. Laatst dreunde ik, tijdens een avondwandeling vlak voor het ingaan van de avondklok, vol zelfvertrouwen de ochtendspreuk op. In die spreuk zitten zo veel elementen waar ik onderbewust aan refereer in mijn dagelijkse leven, in mijn werk of in het ervaren van kunst.

Voor mij is het leven een oefening in het leren kennen van de ander en daardoor jezelf. Dit komt voor een groot deel samen in mijn werk want toneel is voor mij het verplaatsen van jezelf in iemand anders zijn personage. Het is een poging je te bewegen richting de ander. En dit doe je niet alleen. Dit doe je samen en dat is die collectieve ervaring die voor mij de essentie is. Daar is vanaf het eerste moment aandacht voor op de vrije school. Toen ik nog op school zat opende we gezamenlijk de dag met de ochtendspreuk, zongen we samen, speelden we met elkaar het kerstspel, deden we euritmie, kwamen we bijeen voor advent, gingen we langs de deuren om te zingen en brachten we het licht voor Sint Maarten.

Marecollege webshop is online!

Onze nieuwe Marecollege webshop is online. Bezoek de webshop voor onder andere Marecollege kleding.

Sint Jan 2021

Open podium 2021

Op Dinsdag 22 Juni hebben wij voor het eerst het Open podium live gestreamd vanuit muziek lokaal 38. De leerlingen waren enthousiast en hadden het idee alsof ze in studio 22 stonden voor de opnames van the Voice of Holland. De banners die op de achtergrond te zien zijn, zijn gemaakt door een aantal leerlingen uit klas 9. Hierop staan de vier elementen afgebeeld. Gezien het feit dat er op een gegeven moment wel 200 mensen live in de uitzending waren, kunnen we spreken over een succes.  Uiteraard kan het open podium ook teruggekeken worden.