Van exacte vakken tot toneel en sport — op het Marecollege leer je met hoofd, hart én handen. Elk vakgebied krijgt aandacht, met ruimte voor creativiteit, verdieping en persoonlijke groei. Ontdek hieronder hoe we de verschillende vakken vormgeven.
Bètavakken
Exacte vakken, droog en saai? Nee hoor…op het Marecollege al helemaal niet. Ook in de exacte richting werken wij met hoofd, hart en handen. Als leerling ga je actief aan de slag zowel in de periodelessen als in de vaklessen.
Naast het feit dat wij het heel belangrijk vinden dat iedere leerling die onze school doorloopt een brede basis meekrijgt in alle vakken en dus ook in de exacte vakken, mag je als leerling zeker plezier beleven aan wiskunde, biologie en natuur-en scheikunde.
Daarom krijg je van elk genoemd vak van brugklas tot en met de voorexamenklas ieder jaar tenminste één periode.
Wanneer je in de bovenbouw geen exact profiel kiest, dan bouw je door de periodelessen nog steeds een goed goed fundament op in de bètavakken met daarin alle dingen die de deze vakken leuk maken.
In de VWO-stroom doorloop je in de bovenbouw bovendien de drie periodes algemene natuurwetenschappen.
Al met al wordt dat dus genieten.
Moderne talen
Op het Marecollege wordt Engels, Frans en Duits gegeven waarbij Frans alleen op havo en vwo wordt aangeboden. De leerlingen krijgen een hand bij de deur met een ‘Good morning’, Gutentag’ of ‘bonjour, ça va?’
Plezier krijgen in het uitspreken van de taal staat centraal. Verder krijgen leerlingen de mogelijkheid om er iets mee te doen in de vorm van presentaties voor de klas, het in groepjes oefenen met uitspraken en via toneelstukjes.
Door zelf gedichten te reciteren gaan de leerlingen de taal ook innerlijk voelen en trainen ze hun wil. Naast het gebruik van de leergang is er voldoende ruimte voor kunstzinnige opdrachten waarbij de fantasie of eigen beleving van de leerling vorm krijgt.
De leerlingen lezen verder regelmatig boeken in de originele taal en er wordt in de les zoveel mogelijk aandacht besteed aan literatuur (alle niveaus) en literatuurgeschiedenis (vwo).
In de bovenbouw zijn er taalreizen en is er de mogelijkheid om 3 maanden op een vrije school in Engeland, Duitsland of Frankrijk door te brengen.
Cambridge Engels
Voor het vak Engels wordt in vmbo klas 10 en havo/vwo klas 11 het programma Cambridge Engels aangeboden.
Ongeveer één miljard mensen wereldwijd beheersen de Engelse taal. Engels is de meest onderwezen taal ter wereld, de filmindustrie gebruikt grotendeels Engels, en de taal vormt een belangrijke sleutel om succesvol mee te kunnen draaien in het bedrijfsleven. Het leren van Engels kan op allerlei leuke manieren en is bovendien een waardevolle investering voor de toekomst.
Op het Marecollege bieden wij Cambridge Engels aan voor leerlingen die al goed zijn in Engels en graag een extra uitdaging willen. Dit programma is beschikbaar in vmbo 10, havo 11 en vwo 11. Het behalen van een Cambridge-certificaat staat mooi op het CV en is handig voor leerlingen die later in het buitenland willen studeren of werken.
Gedurende één schooljaar volg je, naast de reguliere lessen, Cambridge Engels. De lessen vinden plaats tijdens het zesde lesuur en bereiden je voor op het examen dat in juni wordt afgenomen bij een speciaal Cambridge exameninstituut.
Om mee te doen aan dit programma, moet je eerst een instaptoets maken. Deze toets bepaalt jouw niveau volgens de Cambridge-criteria.
De school betaalt de kosten voor de Cambridge-lessen en de benodigde boeken. De examenkosten, die variëren tussen €260 en €350, zijn voor rekening van de ouders.
Je kunt een Advanced Diploma (C1-niveau, ongeveer vwo-niveau) of een First Diploma (B2-niveau, ongeveer havo-niveau) behalen. Dit diploma is internationaal erkend.
Nederlands
In onze lessen leren we onze leerlingen natuurlijk schrijven, lezen en spreken.
Bijzonder is dat we daarbij proberen aan te sluiten bij de levensfase van een kind. Aan de ene kant past de lesstof hierdoor bij wat een leerling in een bepaald jaar bezighoudt, aan de andere kant proberen we met de verhalen en opdrachten ook juist steeds een ontwikkeling op gang te brengen.
Voorbeelden hiervan zijn: periodes humor en stijl en rationalisme en romantiek in de negende, poëzie in de tiende, beroepsinterviews en overtuigend spreken in de elfde.
Op onze school is ook in alle klassen aandacht voor de rol van Nederlands bij andere vakken. Denk aan effectief informatie verwerken, schrijven en presenteren.
Kunstvakken
De kunstvakken op het Marecollege zijn voor iedere leerling in de middenbouw hetzelfde. Zang, muziek, toneel, euritmie, audio visueel, handvaardigheid, textiel, bouwkunde, tekenen, schilderen en dans vormen samen een kleurrijk palet. Iedere leerling krijgt les van professionele vakleerkrachten.
Per week zijn dat ongeveer vijf lesuren. Binnen een veilige leeromgeving ontdekken de leerlingen wat er buiten de cognitieve vakken te leren en te ontwikkelen is. Vanuit het ambacht en vooral vanuit het doen in de eerste twee jaren werken de meeste vakken toe naar kunst in de examenklassen.
In de examenklassen kiezen de leerlingen voor het vak dat hen het meeste aanspreekt en waar ze examen in gaan doen. Het vmbo werkt vanuit een thema met beeldende vakken, bijvoorbeeld fotografie, het ontwerpen van kleding of autonome kunst van weerbarstig hout.
De theorie krijgen ze bij het vak kunstbeschouwen. Op havo en vwo kan het dansen van een solo-optreden, het componeren van muziek of bijvoorbeeld het maken van beeldende kunst waarin wetenschap en techniek samenkomen de keuze zijn. Bij het vak ‘kunst algemeen’ leren ze de theoretische context van de kunsten kennen.
Bovenstaande kunstvakken maken met daarnaast nog de ckv-activiteiten dat de leerlingen zich sociaal en emotioneel ontwikkelen zodat ze met zelfkennis en een eigentijdse kijk op de maatschappij de school verlaten.
Mens & Maatschappij
Waar sta ik in de wereld en waarom sta ik daar? Op deze vragen proberen wij bij de zaakvakken (aardrijkskunde, geschiedenis, economie en maatschappijleer) een antwoord te geven.
LO & LO2
Op het Marecollege hebben alle leerlingen een à twee keer in de week lichamelijke opvoeding. Vanaf de voorexamenklassen bestaan de lessen uit sportoriëntatie, waarbij de leerlingen een zeer gevarieerd aanbod krijgen van verschillende sporten. Dit aanbod vindt zowel op school als op locatie plaats. Denk bijvoorbeeld aan roeien, tennissen, boksen, padel en golf. Daarnaast kan in het vmbo LO2 gekozen worden als examenvak. In de Havo-stroom kunnen de leerlingen kiezen voor het examenvak Bewegen Sport en Maatschappij (BSM).
Tijdens de lessen Lichamelijke Opvoeding staan de volgende uitgangspunten centraal:
- De leerling enthousiast maken om te gaan sporten en dit een heel leven blijven doen
- Kennis laten maken met zo veel mogelijk verschillende sporten
- De leerling kan zich ontwikkelen op verschillende sportniveaus
- De leerling leert omgaan met winst en verlies, omgaan met verschillen, samenwerken en omgaan met het materiaal
- Elke leerling moet zich veilig kunnen bewegen, zowel sociaal emotioneel als in de bewegingssituatie