In contact met de wereld
Op het Marecollege geven we op een eigentijdse manier invulling aan vrijeschoolonderwijs. Wij gaan natuurlijk uit van vrijeschool-idealen, maar ook van actuele overheidsnormen en wetenschappelijke ontwikkelingen op het gebied van pedagogiek en didaktiek.
We streven voortdurend naar goede (examen-)resultaten en een hoge onderwijskwaliteit. Wij staan in de wereld en verhouden ons daartoe op authentieke wijze. Het vrijeschoolonderwijs volgt het jaarritme van de natuur en haar seizoenen. Door het vieren van jaarfeesten worden leerlingen zich bewust van het jaarverloop en stimuleren we verbondenheid met de natuur.
Het Marecollege is een vrijeschool voor vwo, havo en vmbo-tl met ongeveer 650 leerlingen en 90 medewerkers.
Veilige school
Op het Marecollege vormen de eerste twee leerjaren de middenbouw, waarin de leerlingen veel lessen krijgen van hun eigen mentor.
Op die manier wordt de overstap van de basisschool naar de middelbare school verkleind en wordt er een belangrijke bijdrage geleverd aan een veilig klimaat op school. Ook de omvang van de school en de manier waarop onze medewerkers de leerlingen echt proberen te zien, dragen bij aan de grote veiligheid die bij ons op school heerst.
Dit blijkt keer op keer uit de onderzoeken die we naar de sociale veiligheid op school uitvoeren; afgelopen schooljaar werd de veiligheid gescoord op 9,5 en dat is hoger dan op andere scholen. Er wordt bij ons op school weinig gepest. Indien dat toch gebeurt, is er een pestprotocol dat wij volgen en werken we met een pestcoördinator.
Meer informatie hierover is te vinden bij Begeleiding en Ondersteuning.
Uitgangspunten van de vrijeschool
Vrijeschoolonderwijs richt zich op een brede persoonlijke ontwikkeling, waarbij elke ontwikkelingsfase om een andere lesinhoud en aanpak vraagt. Leerlingen worden aangesproken in hun denken en in hun voelen en worden gestimuleerd hun handelend vermogen te vergroten.
Op de vrijeschool vinden wij het belangrijk dat leerlingen gezien worden in hun eigenheid en dat zij zichzelf zien in relatie tot andere leerlingen. Individuele groei vindt daarom vaak plaats in groepsactiviteiten, zowel binnen als buiten de les.
Onderwijs voor hoofd, hart en handen
Vrijeschooldocenten ontwerpen hun leermiddelen en lesinhouden in wisselwerking met leerprocessen en ontwikkelingsbehoeften van leerlingen.
Daarbij gaat het om actuele vak-inhoud, maar ook om meebewegend en sterk onderwijs. Een brede persoonsontwikkeling gaat op die manier samen met een veelzijdige onderwijsaanpak, waarbij een goede balans tussen denken, voelen en doen centraal staat.
Deze veelzijdigheid is terug te zien in alle vakken. Diverse vaardigheden komen aan bod in opdrachten en in bijzondere vakken en projecten zoals natuurkundepractica, bouwkunde, sport, stages en openbare presentaties.