Bijzondere activiteiten
Op het Marecollege vinden we het belangrijk dat leerlingen niet alleen cognitief, maar ook sociaal, praktisch en persoonlijk groeien.
Daarom bieden we naast de reguliere lessen een rijk aanbod aan bijzondere activiteiten waarin hoofd, hart en handen samenkomen – van tuin- en kooklessen tot levensvaardigheden, burgerschap en internationale ervaringen
Burgerschap
Worden wie je bent! Op het Marecollege dragen we bij aan de individuele ontwikkeling van leerlingen, waarbij je als leerling midden in de samenleving staat en hier op een positieve manier toe bijdraagt.
In alle lessen werken we vanuit hoofd, hart en handen, waarbij de leerling leert om een eigen onderbouwde mening te vormen en open te staan en te luisteren naar andere ideeën.
Ons onderwijs bevordert actief burgerschap en sociale cohesie op doelgerichte en samenhangende wijze!
Een coördinator burgerschapsonderwijs draagt zorg voor een coherent en veelomvattend lesaanbod.
Levensvaardigheden
In samenwerking met het lectoraat Ouderschap & Ouderbegeleiding van de Hogeschool Leiden is er in 23-24 een lessenserie levensvaardigheden ontwikkeld die wordt aangeboden in de zevende klas. Leerlingen leren in deze lessen belangrijke vaardigheden, zoals bijvoorbeeld omgaan met tegenslag, hulp vragen en aanbieden en sociale en emotionele weerbaarheid. Ook in de rots- en watertrainingen wordt er aan belangrijke levensvaardigheden gewerkt.
Tuinlessen
Onze schooltuin is een plek waar iedereen welkom is, maar in klas 7 krijgen leerlingen er echt ‘groene vingers’ tijdens tuinlessen. In deze levendige, leerzame omgeving komen vakken als biologie, economie en scheikunde op natuurlijke wijze samen.
We ontdekken het wonder van levensprocessen, volgen de seizoenen op de voet, trotseren zon en regen, en zien hoe onze inzet beloond wordt met een rijke oogst en een groeiende biodiversiteit.
Kooklessen
Naast onze kantine ligt het kooklokaal – dé plek waar leerlingen uit klas 8 op smaakvolle ontdekkingstocht gaan. Tijdens de kooklessen duiken we in thema’s als geschiedenis, aardrijkskunde en biologie, en verbinden we kennis met praktijk.
We leren over voeding, culturen en seizoenen, maar bovenal: we ontdekken smaken, geuren en het plezier van samen koken. En als alles samenkomt, dan proef je dat.
Green Office
Er is een green office waar leerlingen samen komen om mee te denken en te werken aan duurzaamheid in het curriculum en in de bedrijfsvoering van de school. Leerlingen krijgen bijvoorbeeld ook onderwijs over duurzame productie en zijn in voedingslessen letterlijk bezig met het duurzaam laten groeien van voedingsmiddelen! Ook gaan leerlingen uit klas 7 op veldwerkweek. Ze passen toe wat zij hebben geleerd bij biologie en aardrijkskunde en werken bij onder andere tuinderij Het Zoete Land.
Schoolkrant
Regelmatig verschijnt de schoolkrant met de naam ‘Stroom’, gemaakt door en voor leerlingen. De schoolkrant verschijnt digitaal: stroom.marecollege.nl
Naar school in het buitenland
Het is een hele bijzondere ervaring om tijdens de periode dat je op de middelbare school zit voor een tijdje in het buitenland te leven; om te ervaren hoe het leven ergens anders is en vooral hoe het is om ergens anders naar school te gaan. Je middelbare schooltijd is een periode in je leven waarin je veel dingen ontwikkelt en daar ook voor open staat. Om die reden kan het juist in deze periode een goede keuze zijn om in het buitenland naar school te gaan.
Klik hier voor meer informatie.
Parzival
In het leven van (ongeveer) zeventienjarigen spelen tegenstellingen als ‘zwart-wit’, ‘liefde-haat’ en ‘ideaal-werkelijkheid’ een grote rol. De Parzival-periode in de elfde klas probeert de leerlingen te helpen een antwoord te vinden op vragen als “Wat zijn mijn idealen?” en “Hoe kan ik die verwezenlijken?“
Dat gebeurt via het vertellen van het verhaal Parzival van Wolfram van Eschenbach, waarin de ontwikkelingsweg van de jonge mens in beelden wordt weergegeven. Aan de hand van persoonlijke vragen en opdrachten wordt een relatie gelegd met de individuele ontwikkeling van de leerling. Vragen als “Wie ben ik?” en “Wat wil ik?” komen aan bod. Daarnaast passeren levensthema’s zoals de betekenis van liefde, stilte, natuur, eenzaamheid, geloof, werk en familie de revue.
Aan het eind van de periode presenteren de leerlingen een persoonlijke, kunstzinnige verwerking van hun eigen proces.