Typisch Marecollege

Bijzondere activiteiten

Op het Marecollege vinden we het belangrijk dat leerlingen niet alleen cognitief, maar ook sociaal, praktisch en persoonlijk groeien.

Daarom bieden we naast de reguliere lessen een rijk aanbod aan bijzondere activiteiten waarin hoofd, hart en handen samenkomen – van tuin- en kooklessen tot levensvaardigheden, burgerschap en internationale ervaringen

Burgerschap

Worden wie je bent! Op het Marecollege dragen we bij aan de individuele ontwikkeling van leerlingen, waarbij je als leerling midden in de samenleving staat en hier op een positieve manier toe bijdraagt.

In alle lessen werken we vanuit hoofd, hart en handen, waarbij de leerling leert om een eigen onderbouwde mening te vormen en open te staan en te luisteren naar andere ideeën.

Ons onderwijs bevordert actief burgerschap en sociale cohesie op doelgerichte en samenhangende wijze!

Een coördinator burgerschapsonderwijs draagt zorg voor een coherent en veelomvattend lesaanbod.

Levensvaardigheden

In samenwerking met het lectoraat Ouderschap & Ouderbegeleiding van de Hogeschool Leiden is er in 23-24 een lessenserie levensvaardigheden ontwikkeld die wordt aangeboden in de zevende klas. Leerlingen leren in deze lessen belangrijke vaardigheden, zoals bijvoorbeeld omgaan met tegenslag, hulp vragen en aanbieden en sociale en emotionele weerbaarheid. Ook in de rots- en watertrainingen wordt er aan belangrijke levensvaardigheden gewerkt.

Tuinlessen

Onze schooltuin is een plek waar iedereen welkom is, maar in klas 7 krijgen leerlingen er echt ‘groene vingers’ tijdens tuinlessen. In deze levendige, leerzame omgeving komen vakken als biologie, economie en scheikunde op natuurlijke wijze samen.

We ontdekken het wonder van levensprocessen, volgen de seizoenen op de voet, trotseren zon en regen, en zien hoe onze inzet beloond wordt met een rijke oogst en een groeiende biodiversiteit.

Kooklessen

Naast onze kantine ligt het kooklokaal – dé plek waar leerlingen uit klas 8 op smaakvolle ontdekkingstocht gaan. Tijdens de kooklessen duiken we in thema’s als geschiedenis, aardrijkskunde en biologie, en verbinden we kennis met praktijk.

We leren over voeding, culturen en seizoenen, maar bovenal: we ontdekken smaken, geuren en het plezier van samen koken. En als alles samenkomt, dan proef je dat.

Green Office

Er is een green office waar leerlingen samen komen om mee te denken en te werken aan duurzaamheid in het curriculum en in de bedrijfsvoering van de school. Leerlingen krijgen bijvoorbeeld ook onderwijs over duurzame productie en zijn in voedingslessen letterlijk bezig met het duurzaam laten groeien van voedingsmiddelen! Ook gaan leerlingen uit klas 7 op veldwerkweek. Ze passen toe wat zij hebben geleerd bij biologie en aardrijkskunde en werken bij onder andere tuinderij Het Zoete Land.

Schoolkrant

Regelmatig verschijnt de schoolkrant met de naam ‘Stroom’, gemaakt door en voor leerlingen. De schoolkrant verschijnt digitaal: stroom.marecollege.nl

Naar school in het buitenland

Het is een hele bijzondere ervaring om tijdens de periode dat je op de middelbare school zit voor een tijdje in het buitenland te leven; om te ervaren hoe het leven ergens anders is en vooral hoe het is om ergens anders naar school te gaan. Je middelbare schooltijd is een periode in je leven waarin je veel dingen ontwikkelt en daar ook voor open staat. Om die reden kan het juist in deze periode een goede keuze zijn om in het buitenland naar school te gaan.

Klik hier voor meer informatie.

Jaarfeesten & Schoolfeesten

Bij het Marecollege vinden we het belangrijk om mee te bewegen met de ritmes van de natuur en het jaar. De seizoenen en hun wisselingen beïnvloeden ons allemaal, vaak zonder dat we het bewust doorhebben. De veranderende lichtinval, temperatuur en sfeer van de omgeving weerspiegelen ook de stemmingen en innerlijke processen van mensen. Daarom hebben de jaarfeesten op onze school een bijzondere plek gekregen in het schoolleven.

Onze vieringen sluiten aan bij de seizoenen en de daarbij horende emoties en ervaringen. Zo ondersteunen we onze leerlingen om ook van binnen mee te voelen met de ritmes van de natuur en zichzelf beter te leren kennen. Elk feest heeft een eigen betekenis en sfeer, en samen zorgen ze voor een rijke afwisseling door het schooljaar heen.

MichaElsfeest (29 september) - Moed en innerlijke kracht

Aan het einde van de zomer begint de herfst, een tijd waarin het licht langzaam afneemt en de dagen korter worden. Dit is een moment om naar binnen te keren, kracht op te bouwen en je voor te bereiden op de donkere maanden. Het Michaëlsfeest staat symbool voor moed en het overwinnen van moeilijke uitdagingen, ook innerlijke strijd tegen het kwaad of verstarring. Het feest helpt ons ruimte te maken voor vernieuwing en vrijheid, en wijst de weg naar eenheid. Op school vieren we dit met sportieve uitdagingen, speurtochten en acties die samenwerking en doorzettingsvermogen stimuleren.

Kernwoorden bij Michael:
Moed, strijd tegen kwaad (Ariman), einde zomer/oogstfeest, naar binnen keren, innerlijk herleven, weg naar vrijheid en eenheid, ruimte maken voor het Christuskind, tegen machinale verstarring, begeleiding naar vrijheid.

Sinterklaas (5 december) - Vrolijkheid en moreel bewustzijn

Sinterklaas brengt hemelse geschenken via de schoorsteen binnen. Het feest nodigt uit tot zelfreflectie en het moreel oordeel, symbolisch weergegeven in gedichten en de traditionele ‘roe’. Het strooien van pepernoten staat voor het zaaien van vreugde en goede daden die later worden geoogst. Het is een feest van lichtheid en vrolijkheid, dat helpt het innerlijk licht te laten groeien in de donkere wintertijd.

Kernwoorden bij Sinterklaas:
Hemelse geschenken, zelfreflectie, moreel oordeel, pepernoten als zaaigoed, vrolijkheid en lichtheid.

Advent en Kerst - Hoop en toenemend licht

Advent begint vier weken voor kerst en staat in het teken van verwachting: de komst van Jezus, het licht in onze wereld. In deze periode wordt het steeds lichter na de donkerste dagen van het jaar, wat symbolisch is voor hoop en het herstel van de kosmische balans. Advent is een tijd van verstilling en bezinning, waarin we het innerlijke licht zoeken en koesteren. Kerst viert vervolgens de geboorte van dit licht, een moment van vreugde en bezinning tegelijk.

Kernwoorden bij Advent en Kerst:
Toenemend licht, komst van Jezus, hoop, verwachting, herstel van kosmische balans, verstilling, kortste dag.

Pasen - Verlossing en herleving

Pasen valt samen met het ontwaken van de natuur in de lente en staat symbool voor verlossing en wederopstanding. Het is een tijd van reiniging, schoonmaak en nieuwe kansen. In de christelijke traditie vieren we de opstanding van Jezus en zijn offer voor de mensheid. Ook het thema bevrijding en hoop spelen een centrale rol.

Kernwoorden bij Pasen:
Verlossing, herleving van de natuur, reiniging, schoonmaak, wederopstanding, opoffering.

Sint Jan (24 juni) - Midzomer en balans

Sint Jan markeert de langste dag van het jaar, het hoogtepunt van de zomer en de uitbundigheid van de natuur. Tegelijk roept dit feest op tot bezinning, reiniging en het vinden van evenwicht tussen zorgeloosheid en terughoudendheid. Het nodigt ons uit om naar buiten gericht te zijn, maar ook wijs en beheerst te handelen. Op het Marecollege vieren we dit met een gezellige barbecue en een kampvuur.

Kernwoorden bij Sint Jan:
Naar buiten gericht, reiniging, uitbundigheid, zorgeloosheid, terughouding, langste dag.

Valentijnsfeest (februari) - Liefde en verbinding

Met Valentijnsdag organiseren leerlingen altijd een rozenactie. De scheppende kracht van de liefde brengt warmte op dit moment diep in de winter. Het uitwisselen van liefdevolle boodschappen kan ook worden gezien als voorbode van de ontwakende krachten in de natuur in de komende lente.

Eindexamenfeest - Viering van het afscheid

Het schooljaar sluiten we feestelijk af met het eindexamenfeest, georganiseerd door en voor onze examenleerlingen. Een avond vol muziek, dans en gezelligheid om deze bijzondere mijlpaal te vieren.

Deze jaarfeesten geven het schooljaar een natuurlijk ritme en betekenisvolle momenten, waarin leerlingen niet alleen leren, maar ook groeien in hun gevoel, bewustzijn en verbinding met de wereld om hen heen.

Parzival

In het leven van (ongeveer) zeventienjarigen spelen tegenstellingen als ‘zwart-wit’, ‘liefde-haat’ en ‘ideaal-werkelijkheid’ een grote rol. De Parzival-periode in de elfde klas probeert de leerlingen te helpen een antwoord te vinden op vragen als “Wat zijn mijn idealen?” en “Hoe kan ik die verwezenlijken?

Dat gebeurt via het vertellen van het verhaal Parzival van Wolfram van Eschenbach, waarin de ontwikkelingsweg van de jonge mens in beelden wordt weergegeven. Aan de hand van persoonlijke vragen en opdrachten wordt een relatie gelegd met de individuele ontwikkeling van de leerling. Vragen als “Wie ben ik?” en “Wat wil ik?” komen aan bod. Daarnaast passeren levensthema’s zoals de betekenis van liefde, stilte, natuur, eenzaamheid, geloof, werk en familie de revue.

Aan het eind van de periode presenteren de leerlingen een persoonlijke, kunstzinnige verwerking van hun eigen proces.