Waarom Marecollege

Wat kun je verwachten als je op het Marecollege naar school gaat?

Op het Marecollege volg je in alle leerjaren periodeonderwijs. Het periodeonderwijs bestaat uit periodes van meestal drie weken waarin je dagelijks les hebt over één bepaald vak of onderwerp. Je kunt dan echt even de diepte in.

Periodes kunnen over allerlei dingen gaan, zoals ‘sterrenkunde’, ‘ontdekkingsreizigers’ of ‘voeding’. Tijdens het periodeonderwijs maak je je eigen leerboek: een periodeschrift. Aan het einde van een periode sluit je de periode meestal af met een praktische opdracht of een toets.

De meeste klassen volgen het eerste uur van de dag periodeonderwijs. In veel vmbo-tl klassen is het periodeonderwijs juist vaak het tweede uur. Dan wordt de dag eerst actief gestart en komt daarna pas de periodeles.

Mentor

In klas 7 en 8 heb je een vaste mentor. Die mentor zie je elke dag, want hij geeft alle periodelessen. Dat is wel zo fijn, want zo kun je altijd even iets vragen als er iets onduidelijk is of je gewoon even behoefte hebt aan een gesprekje.

Je ziet de mentor niet alleen in de periodelessen, maar ook tijdens het mentoruur. De mentor is niet alleen het eerste aanspreekpunt voor leerlingen, maar ook voor ouders en voor andere docenten. Zo krijgt de mentor een goed beeld van alle leerlingen in zijn/haar klas.

In de 9e klas krijg je een andere mentor. Die geeft dan niet meer alle periodelessen, want die worden dan door vakdocenten gegeven.

Wel zie je je mentor dan nog elke week bij het mentoruur, of natuurlijk bij individuele gesprekjes, klassenuitjes enz. De mentor die je in de negende klas krijgt blijft bij de klas tot het eindexamen.

Afwisselende lessen

In het vrijeschoolonderwijs staat het idee van hoofd-hart-handen centraal. We vinden het belangrijk dat je wordt aangesproken op deze drie gebieden. In de lessen komt dit ook naar voren.

In de les is er ruimte voor beleving en zal je ook zelf in actie moeten komen, waarbij ook het cognitieve een belangrijke rol speelt. We noemen dit ook wel een “ademende les”.

Bijzondere vakken

Onze bijzondere vakken bieden je unieke, ervaringsgerichte lessen die je nergens anders op school tegenkomt.

Euritmie

Euritmie is een vak dat je alleen maar op vrijescholen krijgt. Het is een dansachtige bewegingskunst, veelal in de zaal met een halve of hele klas. Euritmie betekent letterlijk mooie beweging. Het is een kunstvorm die de kern van taal en muziek door menselijke bewegingen zichtbaar maakt. Vaak worden de lessen begeleid door een pianist.

Bij euritmie is het lichaam slechts het instrument waarmee je werkt. Het gaat om de bewegingen als uitdrukking van het innerlijke leven. Euritmie ontstaat pas echt als naast het voorstellingsvermogen vanuit het denken en de actieve handeling van ons lichaam, ons gevoelsleven wordt aangesproken.

Je leert bij euritmie veel over je eigen lichaamshouding, over de ruimte tussen jezelf en anderen en over hoe je kunt samenwerken zonder woorden. Door de jaren heen wordt het vak moeilijker en intensiever.

Sterrenkunde in klas 7

Deze periode wordt gegeven in de tijd van het jaar dat het ’s avonds vroeg donker wordt, zodat de je tijdens de periode thuis naar de sterren kunt kijken en opdrachten kunt maken. In deze periode raak je vertrouwd met de sterrenhemel, zoals die te zien is vanuit het standpunt van de mens op aarde.

Met het zoeken van de Poolster als beginpunt leer je uiteindelijk ook over andere circumpolaire sterren. Je onderzoekt de baan van de sterren door de nacht en het jaar, de baan van de zon, de dierenriem, het zonnestelsel en de planeten.

Creatieve vakken

In klas 7 en 8 heb je naast de cognitieve vakken ook veel creatieve vakken. Deze worden gegeven in halve groepen waarbij de groepen worden samengesteld uit verschillende klassen.

Deze vakken zijn:

  • Textiele werkvormen

  • Audio visuele vormgeving

  • Tekenen

  • Handvaardigheid

  • Manden vlechten

  • Toneel

70 minutenrooster

Het Marecollege werkt met lessen van 70 minuten. Waarom?

  • Meer tijd om je te verdiepen
  • Rust en ruimte voor vragen en zelfstandig werken
  • Afwisseling in concentratie en activiteit
  • Maximaal vijf lessen per dag: overzichtelijk en haalbaar

Rots en Water

Om goed te kunnen leren en een fijne tijd te hebben op school is veiligheid essentieel. De Rots en Water training is een middel om de sfeer in de klas te verbeteren.

Je leert elkaar op een andere manier kennen en waarderen. Het zelfvertrouwen neemt toe dankzij de handvatten die je krijgt om handiger te reageren in lastige situaties.

Rots en Water is een training waarin je je onafhankelijk leert op te stellen en eigen keuzes te maken (Rots), maar ook om met anderen samen te werken, te spelen en te leven (Water). Afhankelijk van de situatie leer je voor een Rots- of Waterhouding te kiezen.

Wat levert het op:

  • meer zelfvertrouwen, zelfreflectie en zelfbeheersing
  • beter kunnen maken van eigen keuzes
  • betere communicatieve en sociale vaardigheden
  • het voorkomen van conflicten
  • een fijnere sfeer in de klas
  • meer vertrouwen onderling

Het Marecollege heeft een aantal bevoegde docenten om een Rots en Water training te geven.

Aandacht voor Leren-Leren

In de mentoruren, maar ook tijdens de lessen, wordt er veel aandacht besteed aan het leren-leren.

De mentor begeleidt de klas en geeft aanwijzingen/tips bij het maken van huiswerk en reflecteert regelmatig met je over hoe je leren vooruit gaat. In samenspraak met je ouders kan er gekeken of dit genoeg is of dat er extra hulp geboden moet worden.

Sfeer & activiteiten

Jaarfeesten

Op het Marecollege worden – net als op andere scholen – jaarfeesten gevierd. Met de jaarfeesten ervaar je het ritme van de natuur en de seizoenen. We vieren deze feesten met de hele school. Dit zorgt voor verbondenheid tussen de verschillende klassen en jaarlagen. Bijvoorbeeld: de Michaëlsviering, adventsviering en Sint Jansviering.

Kampen, reizen en excursies in klas 7 en 8

Het Marecollege biedt in de verschillende leerjaren een uitgebreid activiteitenprogramma aan.

In de 7e klas is de eerste week bijvoorbeeld een wenweek met een aantal kennismakingsdagen in en rondom school. In de loop van het jaar is er ook nog een veldwerkweek, waarin je werk gaat verrichten op een biologische tuinderij, een veehouderij en in het open veld. Zo kom je vanuit de biologie- en aardrijkskundelessen in contact met de omringende natuur en het landschap en leer je onder andere over de herkomst en productiewijze van ons voedsel.

In de 8e klas is er aan het begin van het schooljaar een kamp met sport en spelactiviteiten dat voornamelijk op een zeilschip plaatsvindt. Later in het schooljaar vindt de ‘techniekweek’ plaats, een themaweek met verschillende excursies. Daarnaast worden door het jaar heen diverse Leidse musea bezocht.

Ervaringgerichte weken

Veldwerkweek klas 7

In de loop van het jaar ga je op veldwerkweek. Je gaat dan werk verrichten op een biologische tuinderij, een veehouderij en in het open veld. Zo kom je vanuit de biologie- en aardrijkskundelessen in contact met de omringende natuur en het landschap en leer je onder andere over de herkomst en productiewijze van ons voedsel.

Techniekweek klas 8

Deze week sluit aan op de periode geschiedenis die gaat over de industriële revolutie. In deze week vervallen de gewone lessen en staan er allerlei activiteiten op het programma rondom het thema “techniek” . Bijvoorbeeld: speurtocht door Leiden om te ervaren wat Leiden heeft betekend in de tijd van de industriële revolutie, diverse workshops rondom het thema techniek en een bezoek aan een universiteit of mbo-opleiding.

Kom kennismaken met het Marecollege

Ben je benieuwd of onze school bij jouw kind past? Meld je aan voor een open dag, een proefles of een andere activiteit.